Wysoka temperatura, ciężka praca fizyczna, intensywny trening – to tylko kilka sytuacji, w których organizm może zacząć się pocić. Jeśli jednak pocenie się dzieje się nagle, bez wyraźnej przyczyny, można mówić o nadpotliwości. Na szczęście medycyna ma na to sposoby – sprawdź, jak leczyć nadpotliwość pach.

Dlaczego się pocimy?

Pocenie jest naturalnym procesem zachodzącym w organizmie – to sposób na termoregulację. Jeśli jest gorąco lub podejmujesz aktywność fizyczną, siłą rzeczy będziesz się pocić, by schłodzić ciało. Również w sytuacjach stresowych na powierzchni skóry może pojawić się pot, ponieważ układ nerwowy stymuluje aktywność gruczołów potowych. To zupełnie normalne zjawisko, które ustępuje wraz z odcięciem bodźca wywołującego stres.

Za wydzielanie potu odpowiadają gruczoły potowe zlokalizowane w skórze. Wyróżnia się ich dwa rodzaje:

• ekrynowe (każdy gruczoł potowy ma ujście na powierzchnię skóry),
  • apokrynowe (z ujściem do mieszków włosowych).

Pierwsze odpowiadają za termoregulację – znajdują się głównie na dłoniach, głowie (zwłaszcza w okolicach czoła) i podeszwach stóp. Z kolei drugi rodzaj gruczołów potowych aktywuje się wskutek bodźców emocjonalnych.

U niektórych osób dochodzi jednak do różnego rodzaju zaburzeń, które prowadzą do bardzo intensywnej pracy gruczołów potowych. To powoduje nadmierne wydzielanie potu, czyli tzw. nadpotliwość.

Czym jest nadpotliwość? Czy może być oznaką choroby?

Nadpotliwość dotyka ok. 3% ludzi na całym świecie. Dla wielu osób bywa źródłem skrępowania oraz wstydu. Nadpotliwość wpływa również na komfort codziennego życia – utrudnia funkcjonowanie i jest, po prostu, bardzo uciążliwa.

Mokra odzież, nieprzyjemny zapach potu i wciąż wilgotne dłonie, w których ciężko utrzymać długopis czy posługiwać się telefonem, to tylko część problemu, z jakim mierzą się osoby z nadpotliwością. Przedłużająca się i uciążliwa hiperhydroza może prowadzić do unikania kontaktu fizycznego, a nawet wycofania z życia społecznego. To z kolei bywa jedną z przyczyn depresji.

Nadpotliwość u niektórych osób jest cechą wrodzoną, natomiast u innych wiąże się ze współistnieniem różnego rodzaju chorób i zaburzeń w funkcjonowaniu gospodarki hormonalnej.

Nadpotliwość pach — przyczyny

Skąd bierze się hiperhydroza, czyli nadpotliwość? Pierwsze objawy nadmiernego pocenia często można zaobserwować już na etapie okresu dojrzewania. Związane jest to ze zmianami w procesach wydzielania hormonów, dlatego zdarza się, że problem mija wraz z wiekiem, gdy następuje stabilizacja w tym zakresie.

Obecnie nie udało się jeszcze ustalić jednego czynnika, który prowadzi do zintensyfikowania aktywności gruczołów potowych i wywołuje nadpotliwość. Przyczyny lekarze upatrują w nadaktywności ośrodkowego układu nerwowego, co stymuluje gruczoły potowe do nadmiernego wydzielania wilgoci.

Nadpotliwość pach

Nadmierne pocenie pierwotne a wtórne

Nadpotliwość dzieli się na pierwotną oraz wtórną. W pierwszym przypadku dochodzi do miejscowego nadmiernego pocenia, zwykle w okolicach pach, dłoni i podeszw stóp. To właśnie w tych częściach ciała znajduje się najwięcej gruczołów potowych. Hiperhydroza pierwotna nie jest związana z żadną dolegliwością chorobową.

Z kolei nadmierne pocenie wtórne zazwyczaj dotyczy całego ciała i wiąże się z problemami zdrowotnymi – przewlekłymi infekcjami, cukrzycą, zaburzeniami pracy tarczycy, chorobami nowotworowymi, otyłością czy problemami psychicznymi. Wówczas należy jak najszybciej podjąć walkę z chorobą, a po jej wyleczeniu nadpotliwość prawdopodobnie ustąpi.

Warto wiedzieć, że wtórne nadmierne pocenie się może również towarzyszyć ciąży, menopauzy czy nadużywaniu alkoholu. Zazwyczaj mija po ustabilizowaniu się gospodarki hormonalnej lub odstawieniu używek.

Nadpotliwość pach – leczenie

Współczesna medycyna pozwala w wielu przypadkach skutecznie zwalczać nadpotliwość. Jak leczyć hiperhydrozę? Bardzo dobre efekty daje leczenie nadpotliwości toksyną botulinową. Botoks podany podskórnie – miejscowo – blokuje nerwy, które kontrolują gruczoły potowe, hamując nadmierne wydzielanie potu. Zazwyczaj wystarczy klika zabiegów, by znormalizować ich pracę i przywrócić komfort każdemu, kto cierpi z powodu nadpotliwości. O ostatecznej długości terapii zawsze decyduje lekarz.

Dowiedz się więcej na temat działania toksyny botulinowej: Botoks pod oczy: co warto wiedzieć o zabiegu?

Czy można zapobiec nadpotliwości pach?

Leczenie nadpotliwości iniekcjami botoksu to skuteczny sposób na powrót do normalnego życia, bez ciągłego uczucia wilgoci na ciele, mokrej odzieży, czy towarzyszącego temu dyskomfortu. Leczeniem nadpotliwości zajmuje się w naszej klinice dr Joanna Jurenko.