Czym jest łysienie androgenowe i jakie są jego przyczyny? Jak rozpoznać objawy łysienia androgenowego u kobiet i mężczyzn? Które zabiegi mogą pobudzić wzrost włosów na głowie? Tego wszystkiego dowiesz się z naszego artykułu.

łysienie androgenowe mężczyzna

Czym jest łysienie androgenowe?

Łysienie androgenowe jest najczęstszym rodzajem łysienia i dotyka zarówno mężczyzn, jak i kobiet. Powoduje je zwykle wrażliwość mieszka włosowego na działanie hormonu, który powstaje w wyniku przemian testosteronu. Dokładnie chodzi o dihydrotestosteron (DHT), który należy do grupy androgenów (męskich hormonów płciowych) i u obu płci odpowiada za stan owłosienia.

Jakie są przyczyny łysienia androgenowego?

Bezpośrednią przyczyną łysienia androgenowego jest wspomniana wcześniej wrażliwość mieszków włosowych na dihydrotestosteron albo zbyt wysoki poziom tego hormonu w organizmie.

Czynnikami, które predysponują do tych stanów, są:

Podłoże genetyczne

Jeśli w rodzinie występowały przypadki łysienia androgenowego, istnieje większe ryzyko wystąpienia tego schorzenia u potomków.

Zaburzenia hormonalne

U kobiet związane są one przede wszystkim z menopauzą, ponieważ w tym okresie zwiększa się udział androgenów w stosunku do estrogenów.

Choroby wpływające na produkcję hormonów

U kobiet są to m.in.:

• zespół policystycznych jajników,
  • guzy nadnerczy,
  • choroby przysadki mózgowej.

W ogromnej większości przypadków skłonność do łysienia androgenowego jest zapisana w genach i dotyczy to zarówno mężczyzn, jak i kobiet.

Objawy łysienia androgenowego

Głównym objawem łysienia androgenowego jest stopniowe przerzedzanie się włosów na skórze głowy.

U mężczyzn najczęściej występuje pogorszenie się jakości włosów oraz cofanie ich linii w okolicach czoła oraz skroni. Tzw. zakola mogą pojawiać się już ok. 20 roku życia. Z czasem dochodzi do wyłysienia aż po część potyliczną.

U kobiet objawy łysienia androgenowego mogą być mniej widoczne, ale również występuje stopniowe przerzedzenie włosów, zwłaszcza w okolicach przedniej części skóry głowy (ciemieniowo-szczytowej). Ponadto można zaobserwować zwiększoną ilość wypadających włosów i osłabienie ich kondycji. W odróżnieniu od mężczyzn – łysienie androgenowe u kobiet nie powoduje całkowitej utraty włosów i nie wpływa tak drastycznie na linię włosów.

łysienie androgenowe co to jest

Jakie są rodzaje łysienia androgenowego?

Jak już wiesz, łysienie androgenowe może dotyczyć zarówno mężczyzn, jak i kobiet. Ze względu na to, że wygląda ono nieco inaczej u obu płci, to wyróżniamy:

• łysienie androgenowe typu męskiego,
  • łysienie androgenowe typu żeńskiego.

Szacuje się, że łysienie androgenowe dotyczy nawet 70% mężczyzn i ok. 40% kobiet po 50. roku życia.

Czy łysienie jest odwracalne?

Łysienia androgenowego nie da się cofnąć, jednak można je zahamować i pobudzić mieszki włosowe do wytwarzania nowych włosów. Objawy łysienia są więc odwracalne, ale pod warunkiem, że leczenie zostanie wcześniej podjęte, będzie odpowiednio dobrane i prawidłowo rozłożone w czasie.

Jak wygląda leczenie łysienia androgenowego?

Pierwszym krokiem leczenia łysienia androgenowego jest ustalenie przyczyny choroby. Jeśli są to zmiany hormonalne, które można wyregulować, to w pierwszej kolejności specjaliści skupiają się na tym elemencie.

Gdy mamy do czynienia z łysieniem uwarunkowanym genetycznie, to terapię można prowadzić w sposób dwutorowy:

1. stosować leki, blokujące receptory androgenowe,
  1. przeprowadzać zabiegi, które wzmacniają włosy i pobudzają mieszki włosowe.

Jakie rodzaje zabiegów leczenia łysienia androgenowego wyróżniamy?

Mezoterapia igłowa

Mezoterapia igłowa polega na podawaniu substancji aktywnych bezpośrednio do skóry za pomocą niewielkich igieł. W przypadku łysienia androgenowego, koktajle do mezoterapii  mogą zawierać witaminy i minerały takie jak np. krzemionka organiczna, aminokwasy oraz peptydy, które mają za zadanie:

• pobudzić wzrost włosów,
  • poprawić kondycję skóry głowy,
  • zahamować proces łysienia.

Terapia osoczem bogatopłytkowym

Terapia osoczem bogatopłytkowym polega na pobraniu krwi pacjenta, jej obróbce w celu otrzymania osocza bogatego w płytki krwi, a następnie wstrzyknięciu go w skórę. Płytki krwi zawierają liczne czynniki wzrostu, które stymulują procesy naprawcze i regeneracyjne w skórze, pobudzając tym samym wzrost włosów i poprawiając ich kondycję.

Przeczytaj też: „Lifting wampirzy: odkryj tajemnicę zabiegu”.

Ostrzykiwanie fibryną bogatopłytkową

W przeciwieństwie do osocza, fibryna bogatopłytkowa jest bardziej skoncentrowana, powstaje poprzez oddzielenie fibryny od osocza krwi. Jednak podobnie jak osocze bogatopłytkowe, fibryna bogatopłytkowa pochodzi z ludzkiej krwi. Zawiera ona czynniki wzrostu oraz inne substancje biologicznie aktywne, które wspomagają procesy regeneracyjne, stymulując wzrost włosów.

Mikronakłucia 4.0

Mikronakłucia 4.0 to zabieg, który polega na mechanicznym uszkadzaniu skóry głowy za pomocą mikroigiełek, co stymuluje procesy naprawcze i regeneracyjne w skórze. W efekcie dochodzi do zwiększenia produkcji kolagenu i elastyny oraz aktywacji mieszka włosowego, co może przyczynić się do poprawy gęstości i jakości włosów. Jednocześnie podczas zabiegu wprowadzany jest w skórę głowy, indywidualnie dobrany odżywczy koktajl, który wspomaga procesy naprawcze.

Wspomniane wyżej zabiegi mogą być stosowane wraz z innymi metodami leczenia łysienia androgenowego. Oczywiście ich wybór należy skonsultować ze specjalistą.

Więcej porad dotyczących pielęgnacji i zabiegów z zakresu medycyny estetycznej oraz kosmetologii znajdziesz na naszym blogu.