Posiadasz implanty zębów i zastanawiasz się, jak o nie dbać? Przeczytaj nasz artykuł i poznaj najważniejsze elementy pielęgnacji jamy ustnej, dzięki którym możesz utrzymać implanty w dobrym stanie na wiele lat.

higiena implantów zębowych

Wszczepiony implant i co dalej?

Rany pooperacyjne są miejscami szczególnie narażonymi na wnikanie bakterii do organizmu. Z tego względu po wszczepieniu implantów kluczowa jest dokładna higiena. Jej formy będą nieco różniły się w zależności od czasu, jaki upłynął od zabiegu.

Poznaj zalecenia po wszczepieniu implantów

Ważnym, dla gojenia się ran po zabiegu, okresem jest kilka pierwszych miesięcy od jego wykonania. W tym czasie dochodzi do tzw. osteointegracji, czyli połączenia się powierzchni implantu z kością.

Może ona jednak zostać zakłócona przez namnażające się bakterie, które nie będą regularnie i precyzyjnie usuwane. Pamiętaj wtedy, by z jeszcze większą dokładnością dbać o czystość jamy ustnej, ponieważ dzięki czemu możliwe będzie prawidłowe gojenie się ran.

Do zasad pooperacyjnego postępowania z okolicą implantu, należą m.in.:

• powstrzymanie się od picia i jedzenia przez około 2 godziny po zabiegu,
  • unikanie gorących dań i napojów przez 2 dni po zabiegu,
  • stosowanie leków przeciwbólowych oraz płukanek antyseptycznych zgodnie z instrukcją lekarza prowadzącego,
  • delikatne szczotkowanie okolicy pozabiegowej,
  • brak wzmożonego wysiłku fizycznego bezpośrednio po zabiegu,
  • unikanie gorących kąpieli, pryszniców,
  • stosowanie zimnych okładów na operowaną okolicę.

Jakie są zalecenia po wygojeniu się dziąseł?

W pełni wygojone dziąsło to dobry znak, jednak pamiętaj, by nadal z jednakowym zaangażowaniem dbać o higienę implantów zębowych.

Ich zaniedbanie może skutkować rozwojem tzw. zapalenia okołowszczepowego, a w efekcie nawet jego utraty. Aby tego uniknąć, nie zapomnij o:

• dokładnym szczotkowaniu zębów, minimum dwa razy w ciągu dnia, z użyciem przeznaczonej do tego szczoteczki i pasty,
  • higienie przestrzeni międzyzębowych – do tego idealnie sprawdzi się specjalistyczna nitka i irygator,
  • regularnych kontrolach u specjalisty oraz higienizacjach.

Przeczytaj też „Przerost dziąseł – przyczyny i sposoby leczenia”.

Jakich produktów używać do higieny implantów?

Chociaż prawidłowo wykonany implant może przypominać naturalne uzębienie, to sposób dbania o niego będzie się nieco różnił od klasycznych standardów higieny jamy ustnej. Z tego względu do czyszczenia możesz stosować produkty takie jak np.:

Specjalistyczna nitka dentystyczna

Podzielona jest na 3 odcinki:

1. sztywny — służy do wprowadzania nitki w trudno dostępne miejsca,
  2. puchaty — pozwala dokładnie doczyścić każdą powierzchnię,
  3. trzeci przypomina standardową nitkę dentystyczną i służy do oczyszczania powierzchni zębów naturalnych.

Irygator stomatologiczny

Pozwala on wypłukiwać resztki pokarmowe z przestrzeni międzyzębowych strumieniem wody pod ciśnieniem.

Antyseptyczne pasty do zębów i płukanki

Dodatek środków hamujących rozwój bakterii, np. chlorheksydyny może dodatkowo ochronić Cię przed infekcją tkanek okolic implantów.

higiena po wszczepieniu implantów zębowych

Jak szczotkować zęby, gdy w jamie ustnej znajduje się implant?

Podstawą codziennej higieny implantów zębowych powinno być szczotkowanie zębów (minimum 2 razy w ciągu dnia, rano i wieczorem). W tym celu możesz stosować szczoteczkę o miękkim, równym włosiu. Wykonuj nią delikatne ruchy i pamiętaj, aby objąć każdą powierzchnię zęba. Ważne jest także, aby wystrzegać się zbyt mocnego naciskania szczoteczką na dziąsła.

Jak nitkować zęby, gdy w jamie ustnej znajduje się implant?

Nitkowanie to równie istotny element higieny po wszczepieniu implantów, co klasyczne szczotkowanie! To właśnie bakterie zalegające w przestrzeniach pomiędzy sąsiadującymi ze sobą zębami, niemożliwe do usunięcia szczoteczką do zębów, stanowią największe zagrożenie dla rozwoju stanu zapalnego w okolicy implantu. Wprowadź nitkę pomiędzy zęby i wygarnij z jej pomocą zalegającą tam płytkę. Staraj się nie dociskać zbyt mocno, by nie zranić miękkich tkanek.

Uzupełnieniem dla nitkowania może być irygator stomatologiczny. Po przyłożeniu końcówki do przestrzeni międzyzębowej wydobywa się z niej strumień wody pod ciśnieniem, co umożliwia usunięcie resztek zębowych.

Higiena – klucz do sukcesu leczenia implantologicznego?

Odpowiednia pielęgnacja tkanek w głównej mierze przyczynia się do prawidłowego gojenia, a następnie funkcjonowania implantów. Spróbuj zastosować się do opisanych wyżej zasad i przekonaj się, że implanty mogą służyć Ci przez długie lata, nie utrudniając codzienności.

Odwiedź nasz blog – poszerz swoją wiedzę na temat implantów i nie tylko.