Czy zdarza się, że Twoje dziąsła krwawią po szczotkowaniu? Czy wiesz, że może to być oznaką ich stanu zapalnego — punktu wyjścia do wielu problemów związanych z jamą ustną?
Jak dbać o dziąsła, aby uniknąć tych przykrych dolegliwości? Dowiedz się z naszego artykułu!

Zdrowe dziąsła – czyli jakie?

Zastanawiasz się, jak wyglądają zdrowe dziąsła? Do najważniejszych ich cech zaliczamy:

• różowy kolor;
  • wilgotną, gładką, lśniącą powierzchnię;
  • regularny zarys, zasłonięte szyjki zębów;
  • brak krwawienia przy szczotkowaniu;
  • brak dolegliwości bólowych.

Zdrowe dziąsła – jak dbać o nie, aby pozostały zdrowe?

Istnieje kilka zasad, jak dbać o dziąsła, których stosowanie pozwoli Ci utrzymać je w stanie pełnego zdrowia.

1. Odpowiednia technika szczotkowania

Higiena dziąseł jest podstawą dla ich zdrowia, dlatego pamiętaj, by regularnie oczyszczać zęby i ich okolice z resztek jedzenia oraz bakterii. Podstawowym narzędziem do pielęgnacji dziąseł jest szczoteczka do zębów. Jednak nie każdy wie, jak prawidłowo jej używać. Oto kilka najważniejszych zasad:

• Unikaj mocnego dociskania szczoteczki i „szorowania” nią po zębach i dziąsłach – może to uszkodzić zarówno tkanki twarde, jak i miękkie w Twojej jamie ustnej.
  • Ważny jest także rodzaj używanej przez Ciebie szczoteczki – dobrym rozwiązaniem są szczoteczki o miękkim i gęstym włosiu.

Dowiedz się więcej – przeczytaj „Jak myć zęby? Unikaj podstawowych błędów!”.

2. Higiena przestrzeni między zębami

Samo szczotkowanie zębów niestety nie wystarczy, aby całkowicie usunąć zalegającą przy dziąsłach pełną bakterii płytkę nazębną. Wokół zębów istnieją miejsca, do których szczoteczka nie ma dostępu. Z tego względu warto sięgnąć jeszcze po nitkę dentystyczną lub szczoteczki międzyzębowe i skorzystać z nich przed właściwym szczotkowaniem.

3. Odpowiednia dieta

Jednym z kluczowych elementów w pielęgnacji dziąseł jest dobór składników diety. Punktem wyjścia stanu zapalnego dziąseł w większości przypadków jest zalegająca wokół nich bakteryjna płytka nazębna. Szczególnie intensywnie tworzy się ona w wyniku dużej podaży cukrów w pożywieniu, dlatego ograniczenie jedzenia słodyczy może być formą profilaktyki schorzeń dziąseł.

4. Regularne profesjonalne higienizacje

Ścisłe przestrzeganie zasad prawidłowej higieny dziąseł jest bardzo ważne, jednak powinno zostać ono uzupełnione o higienizację w klinice stomatologii. Obecne tam narzędzia mogą umożliwić o wiele dokładniejsze oczyszczenie jamy ustnej z płytki bakteryjnej i kamienia nazębnego (ich odkładanie się to jedna z najczęstszych przyczyn problemów z dziąsłami) niż w przypadku dostępnych w warunkach domowych szczoteczek i nitek.
Decydując się na taki zabieg, możesz zgłosić się do higienistki stomatologicznej lub połączyć to z wizytą kontrolną u stomatologa.

Dbanie o dziąsła

5. Regularne wizyty u stomatologa

Kolejnym elementem wchodzącym w skład pielęgnacji dziąseł i troski o ich zdrowie są regularne wizyty u stomatologa. Nawet jeśli wydaje Ci się, że Twoim dziąsłom nic nie dolega, to dobrym pomysłem jest od czasu do czasu (tj. najlepiej około 1 raz na rok) udać się do kliniki stomatologii na wizytę kontrolną. Dzięki temu możesz zwiększyć szanse na wykrycie ewentualnych nieprawidłowości i podjęcie leczenia, zanim zaczną uprzykrzać Ci życie.
Jak więc wyglądają zdrowe dziąsła? Dowiedz się tego, regularnie stosując powyższe zasady!

Co szkodzi zdrowym dziąsłom?

Wiesz już, że stosowanie powyższych zasad jest kluczowe dla zdrowych dziąseł. Musisz jednak pamiętać, że istnieją czynności, które mogą sprawiać, że Twój wysiłek będzie na marne. Mowa tu o:

• nałogowym paleniu papierosów,
  • piciu alkoholu,
  • stosowaniu płukanek do jamy ustnej z alkoholem (mogą one zaostrzać problemy z dziąsłami i powodować ich podrażnienia),
  • zażywanie niektórych leków.

Substancje zalecane w leczeniu chorób takich jak:

• padaczka (nifedypina, fenytoina),
  • arytmia serca (amlodypina)

mogą powodować stany zapalne i przerosty dziąseł. Jeśli dotyczą Ciebie — udaj się do specjalisty prowadzącego podstawową chorobę, tj. kardiologa lub neurologa, aby dobrał inny rodzaj leku, niepowodujący wspomnianych skutków ubocznych.

Jakie są efekty braku higieny dziąseł?

Zaniedbanie regularnej pielęgnacji dziąseł może prowadzić do akumulacji w ich okolicy resztek pokarmowych i płytki bakteryjnej, co początkowo objawia się ich stanem zapalnym. Wówczas dziąsła stają się:

• zaczerwienione,
  • obrzęknięte, obolałe,
  • krwawiące podczas szczotkowania.

Początkowo objawy te możesz wyeliminować poprzez powrót do stosowania zasad prawidłowej higieny jamy ustnej. W przeciwnym razie proces zapalny może postępować aż do objęcia nim kości otaczającej zęby, czyli tzw. paradontozy (zapalenie przyzębia). Niestety wtedy choroba ta już nie jest odwracalna i może prowadzić do rozchwiania, a nawet utraty zębów. Dbaj więc o swoje dziąsła, by uniknąć przykrych skutków!
Krwawienie z dziąseł jest objawem, którego szczególnie nie należy lekceważyć. Jeśli pojawia się samoistnie, może oznaczać początek poważnych chorób, takich jak np. białaczka. Zgłoś się do swojego stomatologa, jeśli obserwujesz je u siebie, mimo zachowywania wszystkich zasad higieny dziąseł!

Zdrowe dziąsła – ważna sprawa!

Mimo niepozornego rozmiaru, dziąsła są ważną częścią organizmu, a ich pielęgnacja stanowi kluczowy element dla zachowania zdrowych zębów, całej jamy ustnej oraz reszty ciała.
Natomiast brak higieny może być punktem wyjścia do wielu problemów zdrowotnych (takich jak rozchwianie czy nawet utrata zębów). Zasady wymienione w naszym artykule obejmujące m.in. regularne wizyty w klinice stomatologii mogą pomóc Ci cieszyć się uśmiechem z pięknymi dziąsłami!
Sprawdź koniecznie najważniejsze informacje na temat jednej z najpopularniejszych chorób dziąseł – przeczytaj „Parodontoza – przyczyny, objawy, leczenie”.