Paradontoza to jedna z najpopularniejszych chorób dziąseł. Objawia się zaczerwienieniem, przewlekłym stanem zapalnym i bólem, dlatego nie wolno jej lekceważyć i jak najszybciej rozpocząć leczenie paradontozy. Sprawdź, co sprzyja rozwojowi choroby, czym jeszcze może się objawiać i jak zwalczyć tę nieprzyjemną dolegliwość.

Co to jest paradontoza? Przyczyny choroby przyzębia

Paradontoza – inaczej zapalenie przyzębia – to choroba, która dotyka prawie 70% Polaków. Choć zwykle pierwsze dolegliwości pojawiają się u osób po 40. roku życia, to niektóre objawy paradontozy mogą wystąpić znacznie wcześniej.

Paradontoza dotyka nie tylko dorosłych

Paradontoza kojarzy się z chorobami osób dojrzałych i starszych. Jednak nawet najmłodsi mogą borykać się z jej odmianami. Do rzadkich przypadków należy tzw. zapalenie przyzębia przedpokwitaniowe (dotyczy zdrowych dzieci przed ukończeniem 5. roku życia) oraz zapalenie przyzębia młodzieńcze (u dzieci w okresie dojrzewania, ok. 13. roku życia). Paradontoza w każdej z tych odmian spowodowana jest najczęściej przez czynniki genetyczne – jeśli w rodzinie wiele osób cierpi na zapalenie przyzębia, zwiększa się ryzyko wystąpienia tej choroby u najmłodszych.

Najcięższym typem schorzenia jest agresywna paradontoza. Przyczyny w tym przypadku również należy szukać w genach pacjenta i jego bliskich. Objawia się gwałtownie postępującymi zmianami, które prowadzą do zaniku kości wyrostka zębodołowego. Zaawansowana paradontoza może doprowadzić nawet do przedwczesnej utraty zębów.

Nie tylko geny

Rzecz jasna, genetyka nie jest jedyną przyczyną paradontozy. Często (choć nie zawsze) do gabinetów stomatologicznych zgłaszają się pacjenci, którzy nie dbają w odpowiedni sposób o higienę jamy ustnej. Gromadząca się na powierzchni szkliwa płytka nazębna stwarza idealne warunki do namnażania bakterii. To właśnie one atakują dziąsła, wywołując stan zapalny i osłabienie tkanki. Im bardziej zaawansowana paradontoza, tym większy ból, krwawienie i recesja dziąseł, która prowadzi do utraty uzębienia.

Leczenie paradontozy należy zacząć jak najszybciej, żeby nie dopuścić do rozwoju choroby, rozchwiania i wypadnięcia zębów.

Sprawdź także: 3 najpopularniejsze choroby dziąseł – jak je leczyć?

Paradontoza – objawy

Już wiesz, co to jest paradontoza, u kogo może się pojawić i jakie są konsekwencje nieleczonej choroby. Jakie sygnały mogą w pierwszej kolejności świadczyć o tym, że zaatakowała dziąsła? Najczęstsze objawy paradontozy to:

• nieświeży oddech,
  • obrzęk dziąseł,
  • przewlekły stan zapalny,
  • krwawienie dziąseł,
  • odsłonięte szyjki zębów,
  • chwianie się zębów.

Niestety, pacjenci często bagatelizują pierwsze symptomy choroby. Stosują płyny i spraye maskujące przykry zapach z ust, smarują dziąsła żelami o działaniu przeciwzapalnym i łagodzącym ból lub rezygnują z nitkowania, by uniknąć krwawienia. To powoduje, że w jamie ustnej z dnia na dzień rozwija się paradontoza. Objawy tego typu nigdy nie powinny być lekceważone – gdy tylko je zauważysz, koniecznie zgłoś się do stomatologa.

Przeczytaj również: Łamiemy tabu! 6 wstydliwych pytań, które wstrzymują Cię przed wizytą u dentysty

Jak leczyć paradontozę?

Szybkie rozpoczęcie terapii pod kierunkiem lekarza to najlepszy sposób, żeby powstrzymać rozwój choroby, takiej jak paradontoza. Leczenie jest długie i czasochłonne, jednak nie ma innej opcji, niż systematyczne działanie.

Kiedy stomatolog usunie zalegający kamień i płytkę nazębną, a także wyrówna nawisy wypełnień, powinien przeprowadzić instruktaż prawidłowej higieny jamy ustnej. Jeśli pacjent nie nauczy się prawidłowo myć zębów, nitkować przestrzeni międzyzębowych, czyścić języka, ani stosować specjalnych płynów do płukania ust, objawy paradontozy nie miną.

Jak cofnąć paradontozę?

Zmian nie da się wyleczyć i cofnąć domowymi sposobami. Istnieją jednak leki oraz zabiegi chirurgiczne i plastyczne – chirurgii śluzówkowo-dziąsłowej, które mogą pomóc w odtworzeniu struktur utrzymujących ząb na swoim miejscu.

Pamiętaj, że nawet po zakończeniu farmakoterapii czy udanym zabiegu, nie wolno spocząć na laurach i zaniedbywać codziennej higieny. Bez odpowiedniej profilaktyki, za jakiś czas znów może być konieczne leczenie paradontozy.

Leczenie paradontozy do długi proces

Ile trwa leczenie paradontozy?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wszystko zależy od indywidualnych cech pacjenta oraz stopnia, w jakim rozwinęła się paradontoza. Leczenie wymaga dużo cierpliwości oraz codziennej, prawidłowej higieny jamy ustnej. Powinno odbywać się wyłącznie pod okiem doświadczonego periodontologa.

Im wcześniej zgłosisz się do gabinetu stomatologa, tym szybciej lekarz będzie mógł zdiagnozować chorobę i ustalić, jak leczyć paradontozę w Twoim przypadku. Terapia rozpoczęta w początkowych stadiach schorzenia przynosi dużo lepsze efekty i daje możliwość całkowitego zatrzymania jego rozwoju, oczywiście przy dalszym zachowaniu odpowiedniej profilaktyki.

Szanse na szybkie powstrzymanie postępujących zmian zmniejszają się, gdy w grę wchodzi zaawansowana paradontoza. Leczenie jest wówczas dłuższe i zdarza się, że wymaga interwencji chirurgicznej. W skrajnie zaawansowanej paradontozie niezbędne może okazać się usunięcie zębów i zastąpienie ich rozwiązaniami z dziedziny protetyki np. protezy, implantów itp.

Więcej ciekawych artykułów na temat  zdrowia zębów oraz dziąseł przeczytasz na naszym blogu.