Obawiasz się wizyty u dentysty ze względu na możliwy ból? Nie potrzebnie! Obecnie istnieje wiele sposobów znieczulenia, dzięki którym możesz uniknąć przykrych wspomnień z fotela stomatologicznego. Dowiedz się więcej, czytając nasz artykuł!

Jak działa znieczulenie u dentysty?

Jeśli obawiasz się bólu podczas zabiegu stomatologicznego, przed jego rozpoczęciem lekarz może podać Ci lek znieczulenia miejscowego. Powoduje on zatrzymanie przekazywania bodźców bólowych z jamy ustnej do mózgu, czego oznaki możesz odczuwać w postaci charakterystycznego mrowienia i drętwienia. Warto dodać, że podczas zabiegu będziesz mógł odczuwać inne bodźce, takie jak dotyk lub ucisk, a także zachowasz pełną świadomość.

Czas działania leku w jamie ustnej zazwyczaj wynosi kilka godzin, a uzależniony jest przede wszystkim od:

• wielkości dawki,
  • rodzaju leku,
  • sposobu znieczulenia.

Sprawdź, jakie są skutki nieleczenia zębów!

Czy znieczulenie boli?

Znieczulenie u dentysty zwykle podaje się poprzez wstrzyknięcie za pomocą strzykawki. Dołączona do niej igła jest znacznie cieńsza niż te używane w innych dziedzinach medycyny. To w połączeniu z precyzyjnym wstrzyknięciem sprawia, że najprawdopodobniej nie zorientujesz się, kiedy będzie ono podawane.

Jakie są rodzaje znieczuleń stomatologicznych?

Rodzaj znieczulenia u dentysty powinien być odpowiednio dobrany przez lekarza do problemu, z jakim zgłaszasz się do gabinetu. Do najpopularniejszych należą:

Znieczulenie nasiękowe

Polega na podaniu leku znieczulającego pod błonę śluzową w pobliżu zęba, którego dotyczyć będzie zabieg. Stosowane jest podczas prostszych zabiegów stomatologicznych, obejmujących najczęściej jeden ząb.

Znieczulenie przewodowe

Polega na precyzyjnym podaniu leku znieczulającego w okolicę nerwu, który odpowiada za odczuwanie bodźców z miejsca poddanego zabiegowi. Stosowane jest podczas bardziej rozległych zabiegów, w tym np. chirurgicznych. Pamiętaj, że ten typ znieczulenia ma większy zasięg niż nasiękowe, a po jego zastosowaniu możesz odczuwać charakterystyczne zdrętwienie części twarzy.

Sedacja wziewna

Metoda polega na wziewnym podaniu tzw. „gazu rozweselającego”, czyli podtlenku azotu, który powoduje rozluźnienie i senność, dzięki czemu może być Ci łatwiej znieść zabieg.  Sedacja jest zwykle stosowana u niewspółpracujących dzieci oraz w przypadkach chorobliwego strachu przed zabiegiem stomatologicznym, tzw. dentofobią.

Znieczulenie u dentysty: skutki uboczne

Znieczulenia stomatologiczne, jak wszystkie inne leki, mogą prowadzić do wystąpienia skutków ubocznych. Ze względu na lokalizację objawów, dzielimy je na:

• miejscowe – dotyczące okolicy, w które podawany był lek (ból, obrzęk, zaczerwienienie lub krwiak),
  • ogólne – obejmujące reakcje ogólnoustrojowe (reakcja alergiczna, inaczej nazywana anafilaktyczną; zatrucie lekiem znieczulenia miejscowego).

Wśród ogólnych skutków ubocznych wyróżnić można najgroźniejszy rodzaj powikłania – reakcję anafilaktyczną. Jest to gwałtowna, szybko postępująca i zagrażająca życiu reakcja alergiczna organizmu na lek znieczulający. Pamiętaj więc, aby dokładnie poinformować lekarza stomatologa o wszystkich uczuleniach, na które cierpisz!

znieczulenie_u_dentysty_skutki_uboczne

Jakie są przeciwwskazania do znieczulenia u stomatologa?

Istnieje szereg chorób, w których przebiegu podanie znieczulenia u stomatologa może być szkodliwe dla Twojego zdrowia, a nawet życia. Należą do nich:

• nadczynność tarczycy,
  • nadciśnienie tętnicze,
  • choroba wieńcowa,
  • zawał lub udar przebyty w ostatnich 6 miesiącach,
  • arytmia serca,
  • astma,
  • jaskra,
  • alergia na leki znieczulające.

Z tego powodu pamiętaj, aby podczas wywiadu lekarskiego na początku szczerze odpowiadać na wszystkie zadawane Ci przez lekarza pytania i nie przeoczyć istotnych dla Twojego zdrowia informacji. Jeśli cierpisz na inne, niewymienione wyżej choroby – zgłoś je także!

Znieczulenie u dentysty: w ciąży

Jeśli spodziewasz się dziecka i wystąpiła u Ciebie konieczność odbycia zabiegu stomatologicznego, możesz także odbyć ją w sposób bezbolesny, korzystając ze znieczulenia. Poinformuj lekarza o swoim stanie – dzięki temu będzie mógł on dobrać właściwą dawkę leku, nieszkodliwą dla Ciebie i Twojego maluszka.

Miesiączka a znieczulenie u dentysty

Samo znieczulenie stomatologiczne nie ma wpływu na przebieg Twojego cyklu menstruacyjnego ani nie jest szkodliwe, gdy wykonuje się je podczas krwawienia. Pamiętaj jednak, że miesiączka jest czasem, kiedy wykonywanie zabiegów stomatologicznych, zwłaszcza obarczonych dużym ryzykiem krwawienia, nie jest wskazane.

Bezbolesne zabiegi stomatologiczne – czy to możliwe?

Razem z postępującym rozwojem technik znieczuleń stomatologicznych brak bólu u dentysty jest coraz bardziej osiągalny. Dzięki znieczuleniom, stomatologia w obecnych czasach wcale nie musi kojarzyć się nieprzyjemnie. Musisz mieć również na uwadze, że u każdy z nas ma różną wrażliwość na ból – zabieg bezbolesny dla jednej osoby, dla innej – być może wręcz przeciwnie.

Znasz już najpopularniejsze rodzaje znieczuleń i wiesz, jak działają, jednak pamiętaj, że ich aplikację możesz maksymalnie minimalizować. W tym celu dbaj o regularną higienę i profilaktykę chorób jamy ustnej! Sprawdź, jak to robić prawidłowo, czytając wskazówki na naszym blogu.