Plamy na skórze bardzo często są niechcianą pamiątką z wakacji. Warto jednak wiedzieć, że rodzajów i przyczyn powstania zaburzeń barwnikowych skóry jest znacznie więcej. Czytaj dalej i poznaj je oraz możliwe sposoby ich rozpoznania, a także dowiedz się które zabiegi wybrać, jeśli chcesz rozjaśnić plamy na skórze.

Przebarwienia na skórze — gdzie mogą występować i jak je rozpoznać?

Przebarwienia skóry, nazywane także zaburzeniami barwnikowymi skóry, występują najczęściej na:

• twarzy,
  • dekolcie,
  • dłoniach,
  • przedramionach,
  • łydkach,
  • udach.

Mają kolor jasnobrązowy, ciemnobrązowy, różowy lub czerwony, kształt — regularny albo nieregularny i wielkość — od kilku milimetrów do kilku centymetrów.

Przebarwienia skóry najczęściej rozpoznajemy intuicyjnie, ale warto wiedzieć, które plamki mogą być nie tylko defektem estetycznym, ale chorobami. Wśród nich najbardziej niebezpieczny jest czerniak, czyli złośliwy nowotwór skóry. Przede wszystkim wystaje on ponad poziom naskórka, jest asymetryczny, posiada nierówne zabarwienie i zmienia się z czasem pod względem wielkości, kształtu oraz koloru.

Jeśli któreś z Twoich przebarwień Cię niepokoi, widzisz, że ulega zmianom, to udaj się do lekarza dermatologa, by wykluczyć ewentualną chorobę.

Jakie są najpopularniejsze rodzaje przebarwień?

Do najczęściej występujących rodzajów przebarwień skóry zaliczamy:

• piegi,
  • plamy soczewicowate,
  • ostudę,
  • przebarwienia pozapalne.

Przeczytaj, czym charakteryzują się te przebarwienia i jak je rozpoznać.

Piegi

Piegi to zmiany barwnikowe zazwyczaj o średnicy 1-5 mm, koloru jasnobrązowego lub ciemnobrązowego. Najczęściej występują u osób o jasnej karnacji, zwłaszcza rudowłosych i pojawiają się we wczesnym dzieciństwie. Pod wpływem promieniowania słonecznego mogą nieco ciemnieć.

Plamy soczewicowate

Plamy soczewicowate, nazywane też plamami starczymi lub wątrobowymi, to przebarwienia skóry pojawiające się najczęściej dopiero po 40. roku życia. Warto wiedzieć, że nazwa “plamy wątrobowe” odnosi się do koloru przebarwień, a przyczyną ich powstawania nie są choroby wątroby.

Plamy soczewicowate mają nieregularny kształt, średnicę do ok. 2 cm i kolor jasnobrązowy lub ciemnobrązowy. Mogą występować pojedynczo lub w grupach, zwłaszcza na twarzy, dekolcie i dłoniach, czyli tych częściach ciała, które najczęściej były wystawiane na promieniowanie słoneczne.

Ostuda (melasma)

Ostuda, inaczej nazywana melasmą, to rodzaj przebarwienia skóry, występujący przede wszystkim na twarzy. Może mieć postać ciemnej plamy o dobrze zaznaczonej granicy lub szarej czy jasnobrązowej dosyć rozległej plamy, z rozmytymi granicami.

Wielkość ostudy może wahać się od kilku milimetrów do nawet kilku centymetrów i obejmować niemal całe czoło czy policzek. Ostuda często występuje u osób posiadających ciemną karnację.

Przebarwienia pozapalne

Tego typu przebarwienia skóry powstają przede wszystkim po urazach skóry przebytych chorobach, zwłaszcza trądziku. Mają kolor różowy, czerwony lub jasnobrązowy i najczęściej niesymetryczny kształt.

Przebarwienia na skórze – przyczyny

Przebarwienia skóry powstają z powodu zaburzeń pracy melanocytów – komórek, które produkują i magazynują barwnik o nazwie melanina. Jeśli z jakichś powodów dochodzi do nadprodukcji melaniny, to może się ona zgromadzić w większej ilości w naskórku, tworząc przebarwienie. Jednak co sprawia, że melanocyty nie pracują prawidłowo?

Najczęstsze przyczyny powstawania przebarwień na skórze to:

Promieniowanie UV i brak fotoprotekcji

Promieniowanie słoneczne, zwłaszcza gdy nie chronisz skóry filtrami, pobudza wydzielanie melaniny i może uszkadzać komórki skóry. W efekcie w niektórych miejscach dochodzi do nagromadzenia barwnika i powstania plam na skórze od słońca.

Zaburzenia hormonalne

Przebarwienia skóry mogą powstawać na skutek zaburzeń gospodarki hormonalnej, do których dochodzi w czasie:

• ciąży,
  • menopauzy,
  • chorób tarczycy i nadnerczy.

Starzenie się skóry

Wraz z wiekiem może spadać jakość melanocytów, przez co łatwiej pojawiają się przebarwienia. Ponadto procesy starzenia mają wpływ na rozmieszczenie melanocytów: komórki zamiast być równomiernie rozłożone, grupują się i w tych miejscach mogą wystąpić brązowe plamy na skórze.

Stany zapalne

Przebarwienia na skórze mogą pojawiać się też wskutek stanów zapalnych, które towarzyszą takim chorobom jak:

• trądzik,
  • ospa,
  • łuszczyca,
  • atopowe zapalenie skóry,
  • liszaj płaski.

Przyjmowanie niektórych leków

Przyjmowanie leków hormonalnych podczas menopauzy, środków antykoncepcyjnych, tetracyklin stosowanych do leczenia trądziku i wielu innych leków wrażliwych na słońce, może sprzyjać powstawaniu przebarwień na skórze.

Jeśli lek, który stosujesz, należy do grupy światłouczulających, to najlepiej unikaj słońca i obowiązkowo stosuj kremy z jak najwyższym filtrem ochronnym.

Czynniki genetyczne

Jeśli nie dotyczy Cię żadna z powyższych przyczyn, to być może za przebarwienia skóry odpowiadają czynniki genetyczne. Predyspozycje dziedziczne dotyczą przede wszystkim występowania piegów.

Jak rozjaśnić przebarwienia na skórze?

Do rozjaśniania przebarwień skóry najczęściej wykorzystywane są kuracje z takimi substancjami, jak:

• retinol i retinoidy,
  • kwasy kosmetyczne, np. mlekowy, TCA, azelainowy, glikolowy, ferulowy,
  • witamina C i jej pochodne,
  • niacynamid (pochodna witaminy B3).

Znajdują się one w peelingach lekarskich oraz zabiegach z linii Retix.C.

brazowe_plamy_na_skorzePeelingi lekarskie

Peelingi lekarskie, zwłaszcza PCA i z retinolem, zwykle stosowane są w przypadku osób, u których występują plamy na skórze od słońca, przebarwienia pozapalne lub spowodowane zaburzeniami hormonalnymi.

W jaki sposób peeling może rozjaśnić przebarwienia na skórze? Działanie opiera się na dwóch elementach:

1. Kwasy kosmetyczne złuszczają naskórek i pobudzają skórę do wytwarzania nowych komórek.
  2. Peelingi zawierają składniki ujednolicające koloryt skóry i redukujące ilość melaniny.

Peelingi chemiczne oddziałują na różne warstwy skóry: od naskórka do skóry właściwej. O tym, który peeling wybrać, zawsze decyduje specjalista (lekarz lub kosmetolog), biorąc pod uwagę rodzaj przebarwień, stan skóry i typ cery.

Przeczytaj więcej na temat tego zabiegu w artykule pt. „Ile mogą kwasy kosmetyczne? Zabiegi z kwasami na twarz”.

Zabiegi z linii Retix.C

Do rozjaśniania przebarwień na skórze mogą być stosowane także zabiegi z linii Retix.C, zwłaszcza Retibooster. Kuracja ta wykorzystuje działanie wszystkich podanych wcześniej substancji rozjaśniających skórę i przebiega w dwóch etapach:

1. Lekarz lub kosmetolog nakłada skoncentrowane serum, zawierające m.in. witaminę C, kwas mlekowy i ferulowy oraz niacynamid.
  2. Następnie wtłacza w skórę preparat z retinolem i czynnikami wzrostu, poprzez zastosowanie mezoterapii mikroigłowej.

Kuracja ta jest przeznaczona dla osób posiadających niewielkie przebarwienia, przede wszystkim plamy na skórze od słońca.

By rozjaśnić przebarwienia na skórze, możesz włączyć do codziennej pielęgnacji kosmetyki zawierające niewielkie stężenia retinolu, niacynamid i witaminę C. Dobrze przemyślana rutyna pielęgnacyjna może wspomóc działanie zabiegów i podtrzymać ich efekty.

Poznaj więcej porad z zakresu pielęgnacji – odwiedź nasz blog.