Zwlekanie z wizytą w gabinecie stomatologa prowadzi zwykle do rozwoju próchnicy, a w efekcie – zapalenia miazgi zębowej. Wówczas pacjent odczuwa bardzo silny, pulsujący ból, nie tylko podczas jedzenia. Sposobem na zniwelowanie dolegliwości jest leczenie endodontyczne, zwane powszechnie kanałowym. Sprawdź, na czym dokładnie polega endodoncja i jak przeprowadza się taki zabieg w nowoczesnym gabinecie stomatologicznym.

Czym jest endodoncja?

Endodoncja, leczenie endodontyczne, leczenie kanałowe – każda z tych nazw określa ten sam zabieg. Wykonuje się go w przypadku nieodwracalnego zapalenia miazgi, które najczęściej jest następstwem nieleczonej próchnicy lub uszkodzeń mechanicznych zęba. Zadaniem lekarza stomatologa jest usunięcie chorej miazgi z kanałów zębowych, oczyszczenie ich, osuszenie i wypełnienie specjalnym środkiem uszczelniającym o działaniu przeciwbakteryjnym.

Leczenie endodontyczne pozwala pozbyć się źródła bólu bez konieczności usuwania danego zęba. Prawidłowo wykonany zabieg, gwarantuje szczelną odbudowę, co przekłada się na trwałość wypełnionego zęba – może on służyć jeszcze przez wiele lat.

Pamiętaj, że zawsze lepiej zapobiegać, niż leczyć, dlatego warto odwiedzać gabinet stomatologa przynajmniej raz na pół roku. Regularne kontrole pozwolą szybko zauważyć wszelkie nieprawidłowości w jamie ustnej, zanim konieczne będzie kompleksowe leczenie zębów, w tym także endodoncja.

Przeczytaj też: Hollywoodzki uśmiech: luksus nie tylko dla gwiazd

Leczenie endodontyczne krok po kroku

Endodoncja nie jest tak straszna, jak może się wydawać! Częstą przyczyną strachu przed zabiegiem bywa nieświadomość tego, jak dokładnie on wygląda i czego należy się po nim spodziewać. Sprawdź, na czym polega leczenie endodontyczne krok po kroku, a pozbędziesz się wielu obaw.

Krok 1 – zdjęcie RTG

Zanim rozpoczniesz leczenie endodontyczne, stomatolog skieruje Cię na prześwietlenie. Analiza zdjęcia rentgenowskiego to niezbędny element diagnostyki uszkodzeń miazgi. Dzięki obrazowi RTG lekarz może zobaczyć, jak rozległy jest stan zapalny, a także jak wygląda ułożenie oraz budowa korzeni zęba.

Krok 2 – znieczulenie

Jeśli Twój strach przed wizytą u stomatologa wiąże się z obawą o dolegliwości bólowe, uspokajamy – endodoncja nie boli! Przed rozpoczęciem zabiegu, stomatolog znieczula miejscowo okolicę uszkodzonego zęba, a pacjent może spokojnie poddać się leczeniu.

Leczenie kanałowe zęba

Krok 3 – przygotowanie zęba

Po podaniu znieczulenia, lekarz przygotowuje ząb do zabiegu – izoluje go od pozostałej części jamy ustnej za pomocą koferdamu. W ten sposób chroni inne zęby i drogi oddechowe pacjenta przed bakteriami.

Krok 4 – usuwanie miazgi z kanałów, oczyszczanie i wypełnianie

Ostatni krok to właściwe leczenie zęba. Pod mikroskopem czy bez – stomatolog wykonuje te same czynności, czyli usuwa próchnicę i zainfekowaną miazgę z kanału zębowego, oczyszcza i dezynfekuje miejsce.

Po dokładnym oczyszczeniu kanału zębowego, w zależności od indywidualnego przypadku, lekarz może wypełnić go podczas tej samej wizyty lub umówić się z Tobą na kolejną.

Krok 5 – zdjęcie RTG

Jaki początek – taki koniec! Zdjęcie RTG wykonane po zabiegu pozwala ocenić, czy kanały zostały wypełnione w prawidłowy sposób.

Pierwotne i powtórne leczenie kanałowe – czym się różnią?

Pierwotne leczenie kanałowe to pierwszy zabieg endodoncji, jakiemu został poddany konkretny ząb. Z kolei powtórne leczenie endodontyczne jest już kolejnym dla tego samego zęba. Może być potrzebne w sytuacji, gdy okazuje się, że wcześniej nie wszystkie kanały zostały oczyszczone, doszło do uszkodzeń mechanicznych zęba lub próchnica odsłoniła wyleczone kanały, co doprowadziło do infekcji.

Leczenie endodontyczne w gabinecie stomatologicznym

Nie zawsze endodoncja jest wykonana dokładnie, co może skutkować dalszym rozwojem bakterii, dlatego warto wykonać ją w zaufanym gabinecie stomatologicznym. Nie odkładaj leczenia zębów na później!