Migrenowy ból głowy ciężko przeoczyć – zwykle towarzyszą mu dolegliwości takie jak pulsowanie, nadwrażliwość na światło i dźwięki, nudności, czy wymioty. U wielu osób ma charakter nawracający i ciężko sobie z nim poradzić. Czy botoks na migrenę może zadziałać? Sprawdź, na czym polega leczenie migreny botoksem.

Botoks na migrenę? Jak to możliwe?

Migrena może znacznie pogorszyć jakość życia każdego, kto regularnie zmaga się z bólem tego typu. Dolegliwości trwają wiele godzin, a w najgorszych przypadkach nawet kilka dni. Środki przeciwbólowe są najczęściej stosowane w walce z tego typu, jednak nie są jednym sposobem.

Czy leczenie migreny w ogóle jest możliwe? Ostatnimi czasy, coraz częściej pacjenci decydują się na tzw. botoks na migrenę. To dokładnie ta sama substancja, którą podaje się pod skórę, by rozluźnić mięśnie i wygładzić zmarszczki.

Przeczytaj również: Botoks pod oczy: co warto wiedzieć o zabiegu?

Na czym polega leczenie migreny botoksem?

Toksyna botulinowa, wstrzyknięta w mięśnie mimiczne, których skurcze generują dolegliwości, skutecznie je rozluźnia. W ten sposób, blokuje sygnały bólowe i wycisza migrenę nawet na wiele tygodni.

Kiedy zdecydować się na leczenie migreny botoksem, a kiedy wybrać inne metody?

Polskie Towarzystwo Bólów Głowy uznało leczenie migreny botoksem za skuteczny sposób na pozbycie się tego rodzaju bólu o charakterze przewlekłym. Więcej informacji na ten temat oraz wytycznych ekspertów można znaleźć w czasopiśmie „Polski Przegląd Neurologiczny” (tom 14, nr 2, 2018).

Botoks na migrenę może być stosowany wyłącznie po kwalifikacji lekarskiej. O wyborze metody walki z migrenowymi bólami głowy zawsze decyduje lekarz po przeprowadzeniu obszernego wywiadu medycznego.

Jeśli pulsujący ból głowy występuje u Ciebie rzadziej, specjalista może doradzić Ci inne sposoby, po które będziesz sięgać wyłącznie wtedy, gdy poczujesz, że zbliża się migrena. Jak ją leczyć, jeśli bywa bardzo silna? O tym najlepiej porozmawiać ze swoim lekarzem.

Leczenie migreny botoksem krok po kroku

Jak wygląda leczenie migreny botoksem? Pierwszym krokiem jest zawsze konsultacja z lekarzem, który oceni, czy nie ma żadnych przeciwwskazań do przeprowadzenia zabiegu i zaplanuje cały przebieg leczenia.

Leczenie migreny botoksem polega na podaniu niewielkich ilości toksyny botulinowej typu A w mięśnie okolic głowy i szyi – zazwyczaj tam, gdzie lokalizowane są źródła bólu. W ten sposób mięśnie ulegają rozkurczeniu, co przekłada się na znacznie rzadziej występujące i mniej intensywne bóle migrenowe. Aby uzyskać dłuższe efekty, botoks na migrenę należy podać 3 razy, zachowując odstęp 12 tygodni pomiędzy zabiegami.

botoks-na-migrene

Botoks na migrenę – bezpieczne?

Czy leczenie migreny toksyną botulinową jest bezpieczne?

Toksyna botulinowa, powszechnie nazywana botoksem, stosowana jest w medycynie (nie tylko estetycznej) od wielu lat i została dokładnie przebadana pod kątem bezpieczeństwa. Co ciekawe, pomaga nie tylko wygładzać zmarszczki czy zwalczać bóle migrenowe, ale także zmniejszać nadpotliwość.

Więcej na ten temat znajdziesz w artykule: Nadmierna potliwość pach – jak pokonać wstydliwy problem?

Przeciwskazania

Leczenie migreny tą metodą nie jest dla każdego. Przeciwwskazania dotyczą głównie osób z nadwrażliwością na toksynę botulinową lub inne składniki podawanego preparatu. Również u pacjentów cierpiących z powodu niektórych schorzeń układu nerwowego nie może być stosowany botoks na migrenę.

Jeśli jesteś w ciąży lub karmisz piersią, a regularnie występuje u Ciebie migrena, leczenie botoksem należy odłożyć w czasie. Wówczas lekarz powinien zaproponować inne sposoby łagodzenia bólu.

Skutki uboczne

Botoks na migrenę podaje się w bardzo niewielkich ilościach, jednak mimo to zawsze mogą pojawić się skutki uboczne. To najczęściej guzki w miejscach iniekcji, obrzęk i zaczerwienienie tych okolic. Podanie zbyt dużej dawki toksyny botulinowej może spowodować zwiotczenie mięśnia i utratę jego funkcji.

Pamiętaj, by bezwzględnie stosować się do pozabiegowych zaleceń lekarza – przez ok. 4 godziny po wyjściu z gabinetu nie wolno:

• kłaść się,
  • schylać,
  • dźwigać.

Na kilka dni należy także zrezygnować z sauny oraz wizyt w solarium. Nie wolno tez pocierać miejsc po nakłuciach.

Jeśli chcesz wiedzieć więcej na temat wykorzystywania toksyny botulinowej, śledź nasz blog.