Choroby dziąseł wywoływane są przez bakterie i dotykają pacjentów w każdym wieku. Nieleczone, mogą prowadzić do cofania się tkanki, nadwrażliwości zębów, a nawet ich utraty. Sprawdź, jakie objawy mogą wskazywać na choroby dziąseł, kiedy konieczna jest wizyta u stomatologa i jak leczy się tego typu schorzenia.

Najczęstsze objawy chorób dziąseł – co powinno Cię zaniepokoić?

O dziąsła należy dbać z taką samą troską i systematycznością co o zęby. Wszelkie zaniedbania w higienie jamy ustnej prowadzą do gromadzenia się biofilmu bakteryjnego, czyli po prostu – płytki nazębnej. Rozwój drobnoustrojów prowadzi nie tylko do próchnicy, ale także powoduje też rozmaite choroby dziąseł. Co może świadczyć o tym, że Twoje dziąsła nie są w dobrej kondycji? Na te objawy zwróć szczególną uwagę:

• zaczerwienienie dziąseł,
  • ból i obrzęk tkanki,
  • krwawienie podczas szczotkowania,
  • nieświeży oddech,
  • ropień,
  • nieprzyjemny posmak w ustach,
  • nadwrażliwość szyjek zębów na niską lub wysoką temperaturę,
  • ruchomość zębów,
  • tworzenie się tzw. kieszonek wskutek oddalenia dziąseł od powierzchni zębów,
  • zęby wyglądające na dłuższe, niż wcześniej.

Obserwuj uważnie swoje dziąsła, ale nie panikuj – jednorazowe krwawienie po zbyt mocnym szczotkowaniu wcale nie musi oznaczać choroby dziąseł. Jeśli jednak zauważysz, że dzieje się tak częściej, a zmiana szczoteczki na model z miększym włosiem nie pomaga, koniecznie zgłoś się do stomatologa. Lekarz nie tylko zdiagnozuje przyczynę dolegliwości, ale także zaproponuje kompleksowe leczenie dziąseł i zębów.

Czynniki zwiększające ryzyko chorób dziąseł

Chore dziąsła to nie tylko wynik zaniedbań w higienie jamy ustnej. Na stan tkanki mają wpływ również inne czynniki – nie zawsze związane z genetyką i stanem ogólnym całego organizmu. Oprócz niewłaściwej techniki szczotkowania i korzystania ze zbyt twardej szczoteczki choroby dziąseł mogą być wynikiem:

• palenia tytoniu i wyrobów tytoniowych,
  • nieodpowiedniej diety,
  • niedoborów witamin i minerałów,
  • nadużywania alkoholu,
  • zmian hormonalnych w czasie ciąży,
  • zażywania niektórych leków,
  • bruksizmu,
  • powikłań pochorobowych.

Chore dziąsła to szybka droga do chorób przyzębia, co w dalszej perspektywie prowadzi do uszkodzeń i ruchomości zębów. Jeśli w porę nie rozpoczniesz leczenia, może dojść do utraty zębów i rozwoju stanów zapalnych w obrębie kości. Warto skonsultować się ze stomatologiem, gdy tylko zauważysz pierwsze objawy. Pamiętaj, że choroby dziąseł są przeciwwskazaniem do wybielania i wielu innych zabiegów stomatologicznych, dlatego warto o nie zadbać. Więcej informacji o wybielaniu zębów znajdziesz w artykule: Jak wybielić zęby? Nie rób tego w domu!

Choroby dziąseł

Najczęstsze choroby dziąseł – objawy i sposoby leczenia

Jakie choroby dziąseł zwykle diagnozuje się u osób zgłaszających się do stomatologa? Oto trzy dolegliwości, z którymi najczęściej borykają się pacjenci.

Zapalenie dziąseł

Opuchnięte, krwawiące dziąsła, które bolą nie tylko podczas szczotkowania wskazują na toczący się stan zapalny. Jeśli odczuwasz takie dolegliwości, a linia dziąseł zaczyna się obniżać, koniecznie udaj się do lekarza – odsłonięte szyjki zębowe to nie tylko ból spowodowany nadwrażliwością, ale również ryzyko rozwoju próchnicy i całkowitej utraty zębów.

Aby wyleczyć zapalenie dziąseł, trzeba zadbać o higienę jamy ustnej:

• usunąć zalegający kamień,
  • stosować właściwą pastę do zębów oraz płyn do płukania ust,
  • używać szczoteczki z miękkim włosiem.

O zażywaniu wszelkiego rodzaju leków, każdorazowo decyduje stomatolog, dlatego nie powinno się przyjmować ich na własną rękę.

Paradontoza

Paradontoza, czyli zapalenie przyzębia, również wymaga leczenia stomatologicznego. To bardzo częsta przyczyna utraty zębów, dlatego koniecznie zgłoś się do lekarza, jeśli masz tendencję do częstych stanów zapalnych. Przewlekle opuchnięte dziąsła, krwawienie i ból to pierwsze objawy rozwijającej się parodontozy. Nieleczona powoduje powstawanie ubytków w kościach wokół zębów, opadanie dziąseł, a w efekcie – utratę uzębienia.

Warto wiedzieć, że choć jest to choroba dziedziczna, to szybkie rozpoczęcie leczenia może zapobiec utracie zębów. Terapia stomatologiczna uzależniona jest zawsze od rodzaju i stopnia zaawansowania paradontozy.

Agresywna paradontoza

To również paradontoza, ale postępująca znacznie szybciej i początkowo nie dająca wyraźnych objawów. O agresywnym zapaleniu przyzębia mówi się, gdy dochodzi do gwałtownej utraty przyczepu łącznotkankowego i kości wyrostka zębodołowego. Przyczyną choroby najczęściej są uwarunkowania genetyczne, a chory powinien jak najszybciej znaleźć się pod opieką periodontologa. W tym przypadku, podobnie jak przy klasycznej paradontozie, nie ma mowy o domowych sposobach leczenia.

Kompleksowo zadbaj o swoje dziąsła

Jeśli zależy Ci na kompleksowym leczeniu dziąseł i zębów, zgłoś się do lekarza stomatologii. W naszej klinice leczeniem zębów zajmuje się Bartosz Jurenko.

Sprawdź też: Łamiemy tabu! 6 wstydliwych pytań, które wstrzymują Cię przed wizytą u dentysty.